Week 1 - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeanet Witteveen - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeanet Witteveen - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Jeanet

07 September 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Jaaaa..daar is ze dan! Hallo allemaal!

Hier ben ik dan in het mooie Zuid-Afrika op Rehoboth.De eerste week is voorbij gevlogen en ik voel mij al helemaal thuis. Na een hartverwarmend afscheid op schiphol en met een postzak vol lieve woorden en beste wensen op zak begon mijn reis naar Zuid-Afrika.
Mijn koffer was wel 7 kilo te zwaar, maar ja alles voor het goede doel. :) De reis verliep zeer voorspoedig van Amsterdam naar London door naar Johannesburg waar de overstap dit keer wel soepeltjes verliep in tegenstelling tot vorig jaar waar we op het nippertje onze vlucht naar Durban gehaald hebben. Het gekwebbel van de toiletdames in Zulu met het klikken van hun tong klonk mij weer als muziek in de oren. Vanaf London werd ik vergezeld door mijn mede vrijwilligster Eline. Samen gaan wij de komende 3 maanden meewerken op de kliniek van Rehoboth. Op het vliegveld King Shaka van Durbun moesten we helaas vier uur wachten op het shuttle busje die ons naar Port Shepstone zou brengen. Gelukkig was de MUGG&BEAN een aangename uitvalsbasis met heerlijke cafe latte en sandwiches waardoor de tijd toch nog snel ging. In Port Shepstone stond Yvonne ons met haar zoon Nathan en dochter Jaelle op te wachten en om half vier na 1 dag reizen zijn we op Rehoboth aangekomen. We verblijven op het volunteercomplex samen met Fabienne, een kleuterleidster uit Duitsland. We hebben ieder een eigen kamer en de rest is gezamenlijk. Nooit gedacht dat ik nog eens op "kamers" zou gaan. :) Deze week hebben we kennis gemaakt met de 65 kinderen en de Aunties (huismoeders). Ze zijn zoooo leuk en lief! Ik ben druk aan het repeteren om de gezichten bij de juiste namen te plaatsen. Dat is een hele klus kan ik je vertellen aangezien deze kinderen geen Bas of Eva heetten, maar lange namen hebben waarbij je zowel je tong, wang of gehemelte moet gebruiken om het goed uit te spreken. :) Woensdag zijn we met drie kinderen en hun aunties naar the hospital geweest voor spraakles en ergotherapie. Dit is elke week een vast onderdeel van ons programma. Op vrijdag worden alle medicijnboxen van de kinderen gecontroleerd. Op 2 kinderen na zijn alle kinderen geïnfecteerd met HIV/AIDS waarvoor ze onderhoudsmedicatie krijgen. De aunties vullen deze boxen en wij controleren ze. Ook hebben ze een notitieboekje waarin ze medische vragen kunnen noteren of andere verzorgingsproducten kunnen aanvragen zoals shampoo, tandpasta of pleisters. Dit voegen we dan aan het mandje toe en beantwoorden de vraag in het boekje waarna we het afvinken zodat we weten dat het afgehandeld is. Vrijdag heb ik de eerste 2 paar oren uitgespoten dus niets anders dan op mijn werk thuis. :) Vrijdagavond hebben we gezellig film gekeken bij Alfons en Yvonne en zaterdag zijn we heerlijk naar het strand geweest. Het is net voorjaar geworden en nu al zomers warm voor Nederlandse begrippen.Vanmorgen zijn we naar de Norwegian Church geweest en daarna naar de Leopard Rock. Dit is een plateau wat uitsteekt over een prachtige vallei, een schitterend uitzicht. Onze locatie heeft ook een geweldig uitzicht.Vanuit de kamer en op onze veranda heb je een prachtig vergezicht over de heuvels waar we regelmatig zebra's en buffels zien lopen.Onderaan de heuvel van ons complex ligt een vennetje waar honderden kikkers verblijven. Zodra het donker wordt hoppen de kikkers over onze veranda en barst er een salvo van gekwaak los die zelfs binnen te horen is. Dit gaat tot diep in de nacht door. Ook de gekko's zoeken in de avond onze warme woonkamer op. Ik had mij op spinnen, kakkerlakken en slangen voorbereid dus deze komische diertjes zijn een meevaller en nog lachwekkend ook. Overdag lopen de 2 paarden en pony over het terrein van Rehoboth onverstoorbaar al grazende tussen de huisjes door en de 5 grote waakhonden blijven achter het hek van het woonhuis van Alfons en Yvonne. Dit omdat de kinderen doodsbang voor honden zijn. :) De zonsopgang en zonsondergang zijn ook elke dag een schitterende speling van de natuur. Prachtige kinderen, dieren en natuur.. kortom optimaal genieten!

• 07 September 2014 - 22:04

Bianca:

Hoi Topper,
    Heel veel succes de komende tijd en we zien uit naar je verslagen en berichten.
    Liefs, Bianca

• 07 September 2014 - 22:15

Antoinette:

Hoi jeanet,
    Wat leuk een verslagje van jou te lezen!
    Fijn dat je al gauw gesetteld bent en we lezen graag nog meer verslagen van jullie avontuur!
    Gr. Vanuit de kruidenlaan xx

• 07 September 2014 - 22:28

Marieta :

Fijn om telezen het allerbeste groetjes Marieta

• 07 September 2014 - 23:26

Jeanet Witteveen:

Ahum...alleen het beginstukje was geplaatst, hierbij dan nu het gehele verslag inclusief foto's. Ik heb nog zoooooveel meer mooie foto's, maar het uploaden duurt een eeuwigheid dus vandaar een kleine impressie.

• 08 September 2014 - 07:48

Carla:

Leuk om te lezen. Veel plezier ❤️

• 08 September 2014 - 08:57

Kristel:

Wow Jeanet, wat gaaf. Super leuk om te lezen. Have fun en geniet er van. Dikke kus van ons...

• 08 September 2014 - 09:27

Jannie Kanis:

Hoi jeanet,wat leuk om jouw verhalen te volgen,een goede tijd daar gewenst! Lieve groet Jannie

• 08 September 2014 - 19:07

Willeke:

Hoi Jeanet,

Goed om te horen en zien dat je goed bent aangekomen, een hele mooie, fijne en prachtige tijd toegewenst.

• 08 September 2014 - 19:22

Ayla:

Skattie wat een prachtig verslag. Heel veel plezier en geniet van dit avontuur. Ik blijf je volgen. Dikke kus

• 09 September 2014 - 12:16

Aly En Herman Van Huffelen:

Hoi Jeanet, als je je verslag leest ben je al helemaal thuis gekomen. Leuk. Voor ons een mooie impressie van je leven daar!
    Groetjes, Aly en Herman

• 09 September 2014 - 19:37

Annemiek:

Hey Jeanet! Wat ontzettend leuk om over jouw eerste belevenissen in Afrika te lezen! mooie foto's ook, volgens mij heb je het enorm naar je zin :)). Ik blijf je volgen hoor! Heel veel plezier en een hele fijne tijd daar! Enjoyyyy. XXX

• 14 September 2014 - 16:17

Steiny:

Hallo Jeanet ,

Het is je toch gelukt om alles te plaatsen op je blog. Leuk om het verslag te lezen,mooie foto's heb je geplaatst.
    Veel plezier ,genieten van de kindjes daar en succes met het mooie werk wat je daar mag doen.

Dikke knuffel van ons allemaal en 1 extra van Kees

• 14 September 2014 - 16:33

Anita Siemerink:

Hey Jeanet, al weer helemaal ingeburgerd, daar! Lees ik in je reisverslag. Fijn om te lezen, hoewel ik er niet bang voor was. Wens je een hele goede tijd. Heerlijk dat je weer zo kunt zorgen, daar! Geniet er van maar zorg ook goed voor jezelf!

Liefs, Anita